Wersja kontrastowa
A | A | A

Ankieta

 

Zakład Kultury Regionu Turystycznego

Absolwent kierunku kulturoznawstwo, specjalność: kultura regionu turystycznego powinien być przygotowany do pracy w dynamicznie rozwijającym się i coraz bardziej zróżnicowanym sektorze usług i działań związanych z kształtowaniem rzeczywistości kulturowej takich jak: różnego rodzaju instytucje kulturalne regionalne i ogólnopolskie, (teatry, kina, domy kultury; ośrodki twórczości itp.). Absolwent studiów kulturoznawczych mógłby też zajmować się zjawiskami kulturowymi w mediach tradycyjnych, jak też nowych mediach elektronicznych z Internetem włącznie. Do planu studiów włączono praktyki zawodowe, wyjazdowe gł. do Rumunii oraz odbywane we wspomnianych instytucjach związanych z kulturą.

 

Specjalność Kultura Regionu Turystycznego, dostarcza dodatkowej wiedzy z zakresu rozwoju turystyki w świecie, Polsce i regionie.

Rozbudowane kontakty szkoły z instytucjami kulturalnymi, społecznymi i edukacyjnymi regionu i miasta a także regionalnymi i lokalnymi mediami pozwolą połączyć teorię z praktyką i przez to lepiej przygotować absolwentów do przyszłej pracy zawodowej.

Czasy, w których żyjemy charakteryzują się niezwykłą dynamiką przemian społecznych i kulturowych, co sprawia, że trudno jest przewidzieć zmiany na rynku pracy dotyczącym tych obszarów. Dlatego też zakładamy, że absolwent kulturoznawstwa powinien być wyposażony w szeroką wiedzę ogólną pozwalającą mu na dostosowanie się do różnych nowych sytuacji i wymogów. Wiedzę tę zapewni mu obszerny blok przedmiotów z zakresu teorii, historii i filozofii kultury. Nacisk położyliśmy na kulturę Euroregionu w różnych jej przejawach a także wiedzę o instytucjach pogranicza, ponieważ zakładamy, że w dającej się przewidzieć przyszłości znajomość realiów kultury regionalnej będzie poważną zaletą w staraniu się o pracę.

 

Absolwent naszego kulturoznawstwa ze specjalnością kultura regionu turystycznego znać będzie podstawy kultury europejskiej ukształtowane w antyku i wczesnym chrześcijaństwie, mieć też będzie wiedzę dotyczącą kultury różnych obszarów Euroregionu (kraje sąsiednie: Słowacja, Czechy, Ukraina). Umiał też będzie poruszać się w skomplikowanym mechanizmie sieci instytucji regionalnych, co zwiększy jego szanse na pracę w instytucjach i fundacjach zorientowanych na transgraniczną współpracę od starania się o wspólne granty do włączania się w projekty sponsorowane przez odpowiednie komisje Unii Europejskiej.

 Zaplanowaliśmy też zespół przedmiotów dotyczących kultury popularnej ze względu na ogromne społeczne znaczenie tego fenomenu i coraz wyraźniejszą tendencję do zaciera granic między kulturą „wysoką” a „popularną”. Wiedza teoretyczna powinna być połączona z umiejętnościami praktycznymi, które zapewnić mają przedmioty dotyczące sposobów zarządzania instytucjami kulturalnymi.

Zagadnienia związane z turystyką to opanowanie umiejętności z zakresu agroturystyki, prawa turystycznego, marketingu oraz szerokiego spektrum obsługi ruchu turystycznego. Wiedza objęta programem studiów pozwoli podjąć pracę w branży turystycznej (hotelarstwie, biurach podróży) lub umożliwi uruchomienie własnej działalności w zakresie turystyki (agencje, pośrednictwo, ago-,eko-turystyki).

 
 

1.Kształcenie w zakresie kultury z perspektywy różnych dyscyplin naukowych


Treści kształcenia: Rozumienie i status kategorii "kultura" w wybranych naukach humanistycznych i społecznych, to jest: socjologii, komunikacji społecznej, etnografi kultury. Dzieje kultury europejskiej i pozaeuropejskiej interpretowane w perspektywie wybranych koncepcji kultury. Postawy społeczne, wyobrażenia, wartości i język w poszczególnych okresach kultury. Przedmiot i metody badań socjologii kultury a także analiza sposobu definiowania kultury na gruncie socjologii powiązana z charakterystyką zmian relacji między kulturą i społeczeństwem. Socjologiczne ujęcie kultury symbolicznej oraz jej współczesnej, technologicznej transformacji. Charakterystyki komunikowania w rozwoju historycznym w kontekście społeczno-kulturowym i w powiązaniu z rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Problematyka teorii komunikowania. Zagadnienia badań nad formami komunikowania, szkoły badawcze, modele komunikowania, metody analizy i interpretacji przekazów, zagadnienia komunikowania w kontekście społecznym, problemy globalizacji komunikowania i kultury, komunikowanie międzykulturowe, problematyka społeczeństwa informacyjnego. Szkoły archeologii i dziedziny antropologii kulturowej i przykładowe wzory kultury.

Efekty kształcenia
- umiejętności i kompetencje: Student powinien znać i stosować podstawowe kategorie używane w badaniach nad kulturą w różnych dyscyplinach. Powinien orientować się w różnicach w pojmowaniu zjawisk kulturowych w zależności od zajmującej się kulturą dyscypliny naukowej. Powinien znać podstawowe szkoły naukowe i teorie w zakresie poszczególnych dyscyplin. Powinien dokonywać samodzielnych porównań analiz zjawisk kultury z punktu widzenia poszczególnych dyscyplin naukowych.

2. Kształcenie w zakresie filozoficznych i metodologicznych podstaw kulturoznawstwa

Treści kształcenia: Przegląd zagadnień filozoficznych w perspektywie historycznej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ontologicznej i epistemologicznej. Podstawowe pojęcia metodologii nauk humanistycznych oraz kategorie analizy języka i komunikacji z punktu widzenia filozofii. Logiczna teoria języka. Podstawowe pojęcia semiotyki. Semiotyka kultury - cele i metody badawcze.



Efekty kształcenia
- umiejętności i kompetencje: Student powinien posiadać orientację w dziejach filozofii, znać główne szkoły filozoficzne i potrafić operować kategoriami używanymi w analizach filozoficznych. Powinien powiązać określone kategorie z poszczególnymi koncepcjami filozoficznymi. Powinien mieć opanowane schematy rozumowań i umieć oceniać ich prawdziwość. Powinien znać zagadnienia analizy logicznej i analizy języka oraz umieć zastosować je do badań nad kulturą.


3. Kształcenie w zakresie wiedzy o sztuce i literaturze


Treści kształcenia: Metodologia badań w obszarze sztuki (kategorie używane przez literaturoznawstwo, jak i wiedzę o sztuce). Style uprawiania sztuki i literatury. Przedmiot i funkcje literaturoznawstwa. Syntetyczny przegląd kierunków badań literackich w XX stuleciu. Podstawy poetyki. Metody analizy i interpretacji. Literatura a inne sztuki. Perspektywy antropologii literatury. Sytuacja literatury we współczesnej kulturze. Podstawy wiedzy z historii i teorii sztuki ze szczególnym uwzględnieniem sztuki najnowszej. Prezentacja twórców oraz dzieł sztuki o znaczącym wpływie na dzieje kultury. Przemiany form ekspresji w sztuce - kontynuowanie bądź zrywanie tradycji.


Efekty kształcenia
- umiejętności i kompetencje: Student powinien posługiwać się kategoriami metodologicznymi oraz posiadać podstawową wiedzę o historii literatury i sztuki. Powinien umieć samodzielnie interpretować dzieła sztuki i literatury, a także oceniać wykonania utworów dramatycznych.

 
B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH


1. Kształcenie w zakresie teoretycznych podstaw wiedzy o kulturze


Treści kształcenia:
Podstawowe teorie kultury, kategorie używane w ich konstruowaniu. Krytyczna analiza wybranych teorii kultury. Systematyczny wykład teorii kultury. Filozoficzne i empiryczne podstawy wyodrębniania nauk o kulturze. Teoretyczna wiedza o kulturze w świetle poszczególnych szkół badawczych. Znakowy charakter kultury i jej aspekt komunikacyjny.

Efekty kształcenia
- umiejętności i kompetencje: Student powinien znać podstawowe teorie kultury i umieć je krytycznie analizować, a także przedstawiać ich głębokie założenia o charakterze filozoficznym. Powinien umieć przestawić wady i zalety akceptowanej przez siebie teorii kultury. Powinien umieć analizować zjawiska kulturowe w oparciu o różne koncepcje kultury.


2. Kształcenie w zakresie podstawowych cech współczesnej kultury audiowizualnej


Treści kształcenia
: Rozwój i stan obecny kultury audiowizualnej. Media i formy ich funkcjonowania. Audiowizualność jako kategoria poznawcza kultury. Powstawanie nowych wzorów partycypacji w kulturze opartych o kody audiowizualne i ważniejsze koncepcje filozoficzne oraz antropologiczne opisujące tę sytuację


Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: Umiejętność pokazania specyfiki kultury audiowizualnej w odniesieniu do innych typów kultury oraz dystynktywnych cech tej kultury. Umiejętność analizy występujących w otoczeniu zjawisk kultury audiowizualnej.

3. Kształcenie w zakresie instytucji kulturalnych i zasad ich działania - muzealnictwo

Treści kształcenia: Funkcjonowanie instytucji kulturalnych i sposoby zarządzania nimi. Organizacja imprez i przedsięwzięć kulturalnych. Prawne i ekonomiczne podstawy instytucji kultury. Metody animacji kultury w różnych środowiskach. Poznanie różnorodnych form działania w kulturze poprzez praktyczne uczestnictwo w projektach. Poznanie ram instytucjonalnych działań animacyjnych. Opanowanie wiedzy o zarządzaniu instytucjami kultury. Diagnozowanie potrzeb społeczności lokalnej. Zasady organizacji kultury w Polsce i Europie - formy instytucjonalne, sposoby finansowania działań w dziedzinie animacji kultury.

 

Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje: Student powinien znać podstawowe formy instytucji kulturalnych i posiadać elementarne umiejętności w zakresie zarządzania nimi. Powinien poznać metody animacji kultury w różnych środowiskach i różnych kontekstach społecznych.


4. Kształcenie w zakresie obsługi ruchu turystycznego

 

Treści kształcenia: funkcjonowanie firm na rynku turystycznym (w tym agroturystyki) podstawy gospodarki turystycznej, marketingu turystycznego, zasady krajoznawstwa, zagospodarowania turystycznego, ochrony środowiska, prawa turystycznego, skarbów kultury narodowej.

 

Efekty kształcenia – kompetencje z zakresu turystyki: Umiejętności tworzenia ofert turystycznych, budowanie markowych produktów regionalnych, tworzenie planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie turystyki. Poszukiwanie nowych segmentów rynku i form turystyki w regionie. Kształtowanie popytu i podaży usług turystycznych w regionach przygranicznych. 


IV. PRAKTYKI


Praktyki powinny trwać nie krócej niż 6 tygodni.

Zasady i formę odbywania praktyk ustala jednostka uczelni prowadząca kształcenie.


V. INNE WYMAGANIA


1. Programy nauczania powinny przewidywać zajęcia z zakresu wychowania fizycznego - w wymiarze 60 godzin, którym można przypisać do 2 punktów ECTS; języków obcych - w wymiarze 120 godzin (angielski, włoski, niemiecki – do wyboru), którym należy przypisać 5 punktów ECTS; - języków euroregionu w wymiarze 180 godz. (j. ukraiński, słowacki - do wyboru), - technologii informacyjnej - w wymiarze 60 godzin, którym należy przypisać 2 punkty ECTS. Treści kształcenia w zakresie technologii informacyjnej: podstawy technik informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i/lub prezentacyjna, usługi w sieciach informatycznych, pozyskiwanie i przetwarzanie informacji - powinny stanowić co najmniej odpowiednio dobrany podzbiór informacji zawartych w modułach wymaganych do uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL - European Computer Driving Licence).


2. Programy nauczania powinny zawierać treści poszerzające wiedzę ogólną w wymiarze nie mniejszym niż 60 godzin, którym należy przypisać nie mniej niż 3 punkty ECTS.

3. Programy nauczania powinny przewidywać zajęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej.

4. Kształcenie powinno obejmować wszystkie treści podstawowe oraz treści kierunkowe w wymiarze 60 godzin, każdy z zakresów kształcenia.


ZALECENIA
1. Wskazana jest znajomość języka zachodniego w stopniu umożliwiającym samodzielne czytania tekstów fachowych.

2. Zasady przyjęcia na Kierunek Kulturoznawstwo, specjalność Kultura Regionu Turystycznego – konkurs świadectw z uwzględnieniem następujących przedmiotów:

- historia lub geografia oraz język obcy.

 

Ideo Realizacja:

CMS Edito Powered by:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku
ul. Mickiewicza 21 | 38- 500 Sanok