Wersja kontrastowa
A | A | A

Ankieta

 

Studia licencjackie

  

 

 INSTYTUT: HUMANISTYCZNO-ARTYSTYCZNY

 

Zakład: pedagogiki

 

Nazwa kierunku studiów: pedagogika

 

Nazwa specjalności kształcenia:

 

- edukacja wczesnoszkolna i edukacja przedszkolna

 

- pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną

 

- logopedia i terapia pedagogiczna

 

Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia

 

Profil kształcenia: praktyczny

 

Formy studiów: stacjonarna/niestacjonarna 

 

Tytuł zawodowy: licencjat

 

 

 

 

 

 

 

      W Zakładzie Pedagogiki PWSZ im. Jana Grodka w Sanoku na kierunku pedagogika kształcimy studentów na dwóch specjalnościach:

- edukacja wczesnoszkolna i  edukacja przedszkolna,

- pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną,

- logopedia i terapia pedagogiczna.

 

        Studia licencjacie (trwające 3 lata) odbywają się w trybie stacjonarnym  lub niestacjonarnym.

        Pierwszy rok studiów jest wspólny dla wszystkich specjalności i obejmuje takie przedmioty jak, np.:

  • Wprowadzenie do filozofii,
  • Wprowadzenie do psychologii,
  • Socjologia,
  • Wprowadzenie do pedagogiki,
  • Trening umiejętności wychowawczych,
  • Psychologia rozwoju i wychowania.

 

     W trakcie trwania pierwszego roku studenci wybierają jedną z dostępnych specjalności, by od drugiego roku rozpocząć kształcenie w określonym kierunku.

 

     Poniżej przybliżone zostaną obie specjalności.

 

 

Specjalność: edukacja wczesnoszkolna i edukacja przedszkolna.

 
 

       W toku trzech lat studiów studenci uczestniczą w zajęciach dydaktycznych określonych przez plan studiów, nabywając kompetencje ogólne i specyficzne dla specjalności: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna. Głównym celem studiów podejmowanych przez kandydatów jest przygotowanie do roli nauczyciela przedszkola oraz klas I-III szkoły podstawowej.

 

 

          W wyniku realizacji zajęć wynikających z planu studiów absolwenci posiadają następujące kompetencje ogólne i specyficzne odnoszące się do wiedzy, umiejętności i postaw:

  • > rozumienie potrzeb dzieci (w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym) oraz wszelkich innych (psychicznych, biologicznych, społecznych) uwarunkowań przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków;
  • > umiejętność formułowania celów edukacyjnych dotyczących rozwoju zarówno siebie, jak i swoich wychowanków;
  • > znajomość podstaw programowych i programów do edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
  • > znajomość metod i form projektowania sytuacji edukacyjnych odpowiednio do treści kształcenia, potrzeb i możliwości dzieci;
  • > zdolność twórczej aktywności w zakresie poszukiwania rozwiązań nowatorskich dotyczących organizacji procesu edukacyjnego skierowanego na wspomaganie rozwoju wychowanków;
  • > umiejętność organizowania pracy swojej i wychowanków (planowania i finalizowania działań, racjonalnego gospodarowania czasem);
  • > znajomość metod poznawania wychowanków oraz umiejętność diagnozowania poziomu ich rozwoju w celu właściwego dostosowania metod wspomagających proces poznawania i rozumienia świata;
  • > umiejętność oceniania pracy wychowanków i jej dokumentowania;
  • > sprawność nawiązywania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych nie tylko z dziećmi, ale także z ich rodzicami (opiekunami) oraz pozostałymi uczestnikami procesu edukacyjnego;
  • > umiejętność współdziałania z innymi niż przedszkole czy szkoła instytucjami wychowującymi oraz z szeroko rozumianym środowiskiem lokalnym;
  • > rozumienie swojej roli jako propagatora inicjatyw społecznych w środowisku lokalnym, mających na celu budowanie związku placówek oświatowych z otaczającą je rzeczywistością.

 

          Absolwenci po ukończeniu trzyletniego procesu edukacji w ramach wyższych studiów zawodowych powinni być w pełni przygotowani do pełnienia roli nauczyciela dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, tym samym odpowiadać na aktualne i przyszłe potrzeby rynku pracy.

 

      Absolwenci kończąc trzyletni tok studiów wyższych zawodowych otrzymują tytuł licencjata. Mają możliwość kontynuacji edukacji na studiach magisterskich tej samej lub zbliżonej specjalności.

 

          Absolwent może podjąć pracę w:

- placówkach wychowania przedszkolnego oraz

- szkołach podstawowych na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej.

 

 

Specjalność: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapia pedagogiczną.

 

      Absolwent studiów zawodowych (I stopnia) otrzymuje tytuł zawodowy licencjata i dysponuje podstawową wiedzą ogólnopedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej. Ma umiejętności komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy oraz kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Jest przygotowany do rozpoznawania i wspierania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, a w szczególności: 

  •  uczniów zdolnych,
  •  uczniów z grup ryzyka rozwoju, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ze secyficznymi trudnościami w uczeniu się,
  •  uczniów zaniedbanych środowiskowo,
  •  uczniów pozostających w sytuacjach kryzysowych i traumatycznych.

 

Studia są podstawą do zdobycia rzetelnego przygotowania zawodowego, rozwinięcia umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej.

 

     Absolwent uzyskuje podstawowe kwalifikacje w zakresie:

  •  interpretacji zjawisk społecznych i sytuacji wychowawczych;
  •  stawiania diagnoz i konstruowania prognoz dotyczących jednostek, grup i społeczności;
  •  rozwiązywania konkretnych problemów dzieci, młodzieży i dorosłych;
  •  prowadzenia zajęć o charakterze pozalekcyjnym i pozaszkolnym z zastosowaniem różnych metod i technik pracy;
  •  prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą w zakresie terapii pedagogicznej;
  •  współpracy z instytucjami środowiska lokalnego.

 

     Absolwenci uzyskują uprawnienia do pracy w:

  • > placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
  • > ośrodkach adaptacyjnych,
  • > instytucjach pomocy i opieki społecznej,
  • > ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych,
  • > domach dziecka,
  • > pogotowiach opiekuńczych,
  • > schroniskach dla ofiar patologii w rodzinie,
  • > ośrodkach szkolno-wychowawczych,
  • > internatach, bursach,
  • > świetlicach środowiskowych i terapeutycznych,
  • > instytucjach profilaktyki społecznej,
  • > organizacjach i stowarzyszeniach charytatywnych,
  • > w szkole (przygotowanie pedagogiczne),
  • > sądownictwie w charakterze wychowawcy, opiekuna, doradcy oraz kuratora sądowego.

 

        Połączenie terapii pedagogicznej ze specjalnością pedagogika opiekuńczo-wychowawcza przygotuje absolwentów do realizacji zadań pedagoga określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielenia i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, §7, ust. 1, pkt : "Zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla samego etapu edukacyjnego; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej….").

 

         Absolwenci kończąc trzyletni tok studiów wyższych zawodowych otrzymują tytuł licencjata. Mają możliwość kontynuowania edukacji na studiach magosterskich tej samej lub zbliżonej specjalności.

 

 

 

Specjalność: logopedia i terapia pedagogiczna.

 

 

 

           Absolwent studiów otrzymuje tytuł zawodowy licencjata i dysponuje podstawową wiedzą ogólno-pedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną, psychologiczną oraz podstawami wiedzy lingwistycznej i medycznej niezbędnymi do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy logopedycznej. Ma umiejętności komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy oraz kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego.
 
           Absolwent zostanie przygotowany do wykonywania zadań logopedy, takich jak:
 
  • · przeprowadzanie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;
  • · diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej;
  • · prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma;
  • · organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
  • · podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia;
  • · wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, a także
  • · zostanie przygotowany w zakresie terapii pedagogicznej do rozpoznawania i wspierania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, a w szczególności: 
 
  •      - uczniów zdolnych,
  •      - uczniów z grup ryzyka rozwoju, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
  •      - uczniów zaniedbanych środowiskowo,
  •      - uczniów pozostających w sytuacjach kryzysowych i traumatycznych.
 
         Na podstawie:
  •  - Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela,
  •  - Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12.03.2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, oraz
  •  - opisu wymagań kwalifikacyjnych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (regulowane zawody i działalności w Rzeczypospolitej Polskiej, stan prawny: XI 2011 r., który zawiera materiał z wykazem zawodów (w tym specjalności i stanowisk pracy), dla których polskie przepisy prawne przewidują konieczność posiadania odpowiedniego poziomu wykształcenia, spełnienia wymagań kwalifikacyjnych lub innych dodatkowych wymagań dla osób nabywających w RP kwalifikacje do podjęcia lub wykonywania poszczególnych zawodów lub działalności,
  •  

         Absolwent uzyskuje kwalifikacje nauczyciela logopedy oraz nauczyciela specjalisty terapii pedagogicznej.

 
Zgodnie z w/w opisem wymagań kwalifikacyjnych MNiSW:

 

235906 – nauczyciel logopeda – organizuje pomoc logopedyczną na terenie szkoły (placówki), zajmuje się profilaktyką, diagnozowaniem i terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy;
235909 – nauczyciel specjalista terapii pedagogicznej – udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom napotykającym trudności w realizacji wymagań edukacyjnych szkoły.

 

 
Absolwent będzie mógł być zatrudniony jako:

 

 

 

  • - nauczyciel-logopeda w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, nauczyciela w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych,
  • - połączenie terapii pedagogicznej ze specjalnością logopedia przygotuje absolwentów do realizacji zadań pedagoga określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielenia i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, §7, ust. 1, pkt : "Zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla samego etapu edukacyjnego; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej…."). Absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie w domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, schroniskach dla ofiar patologii w rodzinie, ośrodkach szkolno-wychowawczych, internatach, bursach, świetlicach środowiskowych i terapeutycznych, instytucjach profilaktyki społecznej, organizacjach i stowarzyszeniach charytatywnych.
 
Absolwent będzie posiadał podstawowe umiejętności praktyczne, takie jak:
  • - odróżnianie zaburzeń/opóźnień w rozwoju mowy od normy językowej;
  • - określanie etiologii wybranych zaburzeń mowy;
  • - diagnozowanie i klasyfikowanie różnych zaburzeń mowy;
  • - ocenianie poziomu rozwoju mowy;
  • - prognozowanie rozwoju zaburzenia mowy;
  • - organizowanie działań profilaktycznych;
  • - stymulowanie rozwoju mowy, który jest opóźniony lub został zahamowany;
  • - opanowanie różnych programów, metod i technik terapeutycznych;
  • - opanowanie zasad emisji i higieny głosu;
  • - prowadzenie doradztwa w zakresie komunikacji językowej dla rodziców/opiekunów/nauczycieli dzieci z zaburzeniami mowy.

 

 

 

Aby uzyskać informacje o realizowanych przedmiotach oraz o opisie praktyk zapraszamy do zakładki Plany i programy studiów (http://www.pwsz-sanok.edu.pl/instytut-hum-art/zaklad-pedagogiki/program-studiow/).

 

 

 

Ideo Realizacja:

CMS Edito Powered by:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku
ul. Mickiewicza 21 | 38- 500 Sanok