W Zakładzie Pedagogiki PWSZ im. Jana Grodka w Sanoku na kierunku pedagogika kształcimy studentów na dwóch specjalnościach:
- edukacja wczesnoszkolna i edukacja przedszkolna,
- pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną,
- logopedia i terapia pedagogiczna.
Studia licencjacie (trwające 3 lata) odbywają się w trybie stacjonarnym lub niestacjonarnym.
Pierwszy rok studiów jest wspólny dla wszystkich specjalności i obejmuje takie przedmioty jak, np.:
- Wprowadzenie do filozofii,
- Wprowadzenie do psychologii,
- Socjologia,
- Wprowadzenie do pedagogiki,
- Trening umiejętności wychowawczych,
- Psychologia rozwoju i wychowania.
W trakcie trwania pierwszego roku studenci wybierają jedną z dostępnych specjalności, by od drugiego roku rozpocząć kształcenie w określonym kierunku.
Poniżej przybliżone zostaną obie specjalności.
Specjalność: edukacja wczesnoszkolna i edukacja przedszkolna.
W toku trzech lat studiów studenci uczestniczą w zajęciach dydaktycznych określonych przez plan studiów, nabywając kompetencje ogólne i specyficzne dla specjalności: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna. Głównym celem studiów podejmowanych przez kandydatów jest przygotowanie do roli nauczyciela przedszkola oraz klas I-III szkoły podstawowej.
W wyniku realizacji zajęć wynikających z planu studiów absolwenci posiadają następujące kompetencje ogólne i specyficzne odnoszące się do wiedzy, umiejętności i postaw:
- > rozumienie potrzeb dzieci (w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym) oraz wszelkich innych (psychicznych, biologicznych, społecznych) uwarunkowań przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków;
- > umiejętność formułowania celów edukacyjnych dotyczących rozwoju zarówno siebie, jak i swoich wychowanków;
- > znajomość podstaw programowych i programów do edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
- > znajomość metod i form projektowania sytuacji edukacyjnych odpowiednio do treści kształcenia, potrzeb i możliwości dzieci;
- > zdolność twórczej aktywności w zakresie poszukiwania rozwiązań nowatorskich dotyczących organizacji procesu edukacyjnego skierowanego na wspomaganie rozwoju wychowanków;
- > umiejętność organizowania pracy swojej i wychowanków (planowania i finalizowania działań, racjonalnego gospodarowania czasem);
- > znajomość metod poznawania wychowanków oraz umiejętność diagnozowania poziomu ich rozwoju w celu właściwego dostosowania metod wspomagających proces poznawania i rozumienia świata;
- > umiejętność oceniania pracy wychowanków i jej dokumentowania;
- > sprawność nawiązywania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych nie tylko z dziećmi, ale także z ich rodzicami (opiekunami) oraz pozostałymi uczestnikami procesu edukacyjnego;
- > umiejętność współdziałania z innymi niż przedszkole czy szkoła instytucjami wychowującymi oraz z szeroko rozumianym środowiskiem lokalnym;
- > rozumienie swojej roli jako propagatora inicjatyw społecznych w środowisku lokalnym, mających na celu budowanie związku placówek oświatowych z otaczającą je rzeczywistością.
Absolwenci po ukończeniu trzyletniego procesu edukacji w ramach wyższych studiów zawodowych powinni być w pełni przygotowani do pełnienia roli nauczyciela dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, tym samym odpowiadać na aktualne i przyszłe potrzeby rynku pracy.
Absolwenci kończąc trzyletni tok studiów wyższych zawodowych otrzymują tytuł licencjata. Mają możliwość kontynuacji edukacji na studiach magisterskich tej samej lub zbliżonej specjalności.
Absolwent może podjąć pracę w:
- placówkach wychowania przedszkolnego oraz
- szkołach podstawowych na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej.
Specjalność: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapia pedagogiczną.
Absolwent studiów zawodowych (I stopnia) otrzymuje tytuł zawodowy licencjata i dysponuje podstawową wiedzą ogólnopedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej. Ma umiejętności komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy oraz kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Jest przygotowany do rozpoznawania i wspierania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, a w szczególności:
- • uczniów zdolnych,
- • uczniów z grup ryzyka rozwoju, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ze secyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- • uczniów zaniedbanych środowiskowo,
- • uczniów pozostających w sytuacjach kryzysowych i traumatycznych.
Studia są podstawą do zdobycia rzetelnego przygotowania zawodowego, rozwinięcia umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej.
Absolwent uzyskuje podstawowe kwalifikacje w zakresie:
- − interpretacji zjawisk społecznych i sytuacji wychowawczych;
- − stawiania diagnoz i konstruowania prognoz dotyczących jednostek, grup i społeczności;
- − rozwiązywania konkretnych problemów dzieci, młodzieży i dorosłych;
- − prowadzenia zajęć o charakterze pozalekcyjnym i pozaszkolnym z zastosowaniem różnych metod i technik pracy;
- − prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą w zakresie terapii pedagogicznej;
- − współpracy z instytucjami środowiska lokalnego.
Absolwenci uzyskują uprawnienia do pracy w:
- > placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- > ośrodkach adaptacyjnych,
- > instytucjach pomocy i opieki społecznej,
- > ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych,
- > domach dziecka,
- > pogotowiach opiekuńczych,
- > schroniskach dla ofiar patologii w rodzinie,
- > ośrodkach szkolno-wychowawczych,
- > internatach, bursach,
- > świetlicach środowiskowych i terapeutycznych,
- > instytucjach profilaktyki społecznej,
- > organizacjach i stowarzyszeniach charytatywnych,
- > w szkole (przygotowanie pedagogiczne),
- > sądownictwie w charakterze wychowawcy, opiekuna, doradcy oraz kuratora sądowego.
Połączenie terapii pedagogicznej ze specjalnością pedagogika opiekuńczo-wychowawcza przygotuje absolwentów do realizacji zadań pedagoga określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielenia i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, §7, ust. 1, pkt : "Zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla samego etapu edukacyjnego; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej….").
Absolwenci kończąc trzyletni tok studiów wyższych zawodowych otrzymują tytuł licencjata. Mają możliwość kontynuowania edukacji na studiach magosterskich tej samej lub zbliżonej specjalności.
Specjalność: logopedia i terapia pedagogiczna.
Absolwent studiów otrzymuje tytuł zawodowy licencjata i dysponuje podstawową wiedzą ogólno-pedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną, psychologiczną oraz podstawami wiedzy lingwistycznej i medycznej niezbędnymi do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy logopedycznej. Ma umiejętności komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy oraz kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego.
Absolwent zostanie przygotowany do wykonywania zadań logopedy, takich jak:
- · przeprowadzanie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;
- · diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej;
- · prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma;
- · organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
- · podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia;
- · wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, a także
- · zostanie przygotowany w zakresie terapii pedagogicznej do rozpoznawania i wspierania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, a w szczególności:
- - uczniów zdolnych,
- - uczniów z grup ryzyka rozwoju, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- - uczniów zaniedbanych środowiskowo,
- - uczniów pozostających w sytuacjach kryzysowych i traumatycznych.
Na podstawie:
- - Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela,
- - Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12.03.2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, oraz
- - opisu wymagań kwalifikacyjnych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (regulowane zawody i działalności w Rzeczypospolitej Polskiej, stan prawny: XI 2011 r., który zawiera materiał z wykazem zawodów (w tym specjalności i stanowisk pracy), dla których polskie przepisy prawne przewidują konieczność posiadania odpowiedniego poziomu wykształcenia, spełnienia wymagań kwalifikacyjnych lub innych dodatkowych wymagań dla osób nabywających w RP kwalifikacje do podjęcia lub wykonywania poszczególnych zawodów lub działalności,
-
Absolwent uzyskuje kwalifikacje nauczyciela logopedy oraz nauczyciela specjalisty terapii pedagogicznej.
Zgodnie z w/w opisem wymagań kwalifikacyjnych MNiSW:
235906 – nauczyciel logopeda – organizuje pomoc logopedyczną na terenie szkoły (placówki), zajmuje się profilaktyką, diagnozowaniem i terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy;
235909 – nauczyciel specjalista terapii pedagogicznej – udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom napotykającym trudności w realizacji wymagań edukacyjnych szkoły.
Absolwent będzie mógł być zatrudniony jako:
- - nauczyciel-logopeda w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, nauczyciela w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych,
- - połączenie terapii pedagogicznej ze specjalnością logopedia przygotuje absolwentów do realizacji zadań pedagoga określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielenia i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, §7, ust. 1, pkt : "Zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla samego etapu edukacyjnego; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej…."). Absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie w domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, schroniskach dla ofiar patologii w rodzinie, ośrodkach szkolno-wychowawczych, internatach, bursach, świetlicach środowiskowych i terapeutycznych, instytucjach profilaktyki społecznej, organizacjach i stowarzyszeniach charytatywnych.
Absolwent będzie posiadał podstawowe umiejętności praktyczne, takie jak:
- - odróżnianie zaburzeń/opóźnień w rozwoju mowy od normy językowej;
- - określanie etiologii wybranych zaburzeń mowy;
- - diagnozowanie i klasyfikowanie różnych zaburzeń mowy;
- - ocenianie poziomu rozwoju mowy;
- - prognozowanie rozwoju zaburzenia mowy;
- - organizowanie działań profilaktycznych;
- - stymulowanie rozwoju mowy, który jest opóźniony lub został zahamowany;
- - opanowanie różnych programów, metod i technik terapeutycznych;
- - opanowanie zasad emisji i higieny głosu;
- - prowadzenie doradztwa w zakresie komunikacji językowej dla rodziców/opiekunów/nauczycieli dzieci z zaburzeniami mowy.
Aby uzyskać informacje o realizowanych przedmiotach oraz o opisie praktyk zapraszamy do zakładki Plany i programy studiów (http://www.pwsz-sanok.edu.pl/instytut-hum-art/zaklad-pedagogiki/program-studiow/).