W ramach działalności Zakładu Pedagogiki przygotowaliśmy dla Państwa ofertę trzech studiów podyplomowych:
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym opisem.
Inrofmacje na temat zasad i terminów rekrutacji uzyskacie Państwo pod adresem: http://www.pwsz-sanok.edu.pl/dzial-toku-studiow/dla-kandydatow/studiapodyplomowe/
Studia podyplomowe: Oligofrenopedagogika
Kwalifikacyjne studia podyplomowe adresowane są do nauczycieli, absolwentów studiów wyższych I, II stopnia lub jednolitych magisterskich z przygotowaniem pedagogicznym, nauczycieli pracujących zawodowo, którzy chcą zdobyć kwalifikacje pedagoga specjalnego.
Kwalifikacyjne studia podyplomowe, adresowane są również do psychologów, logopedów i fizjoterapeutów. Dają kwalifikacje do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych.
WYKAZ PRZEDMIOTÓW:
Diagnoza psychopedagogiczna
Podstawy pedagogiki specjalnej
Podstawy prawne funkcjonowania osób niepełnosprawnych
Wsparcie i praca z rodziną osoby niepełnosprawnej
Elementy psychologii klinicznej i psychpatologii
Rewalidacja indywidualna
Psychoterapia z elementami terapii rodzin
Korygowanie zaburzeń i wad mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną
Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży
Społeczno-psychologiczna charakterystyka dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Oligofrenopedagogika z elementami ortodydaktyki
Metodyka nauczania osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim
Metodyka pracy z osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Kształcenie integracyjne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
Edukacja, rehabilitacja i rewalidacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Wczesna interwencja w usprawnianiu dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Terapia zajęciowa osób niepełnosprawnych
Metody grupowe z elementami socjoterapii
Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
Osoby kończące studia podyplomowe mogą realizować proces edukacyjny, wychowawczy, terapeutyczny i rewalidacyjny osób z niepełnosprawnością intelektualną w każdym typie placówki edukacyjnej i opiekuńczo-rewalidacyjnej.
Kształcenie na studiach podyplomowych daje przygotowanie z zakresu pedagogiki specjalnej (moduł 5) dla osób, które posiadają przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela.
Po ukończeniu studiów, słuchacz otrzymuje świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych, które potwierdza zdobycie kwalifikacji pedagogicznych uprawniających do wykonywania zawodu nauczyciela specjalnego (po uprzednim zrealizowaniu modułu 1,2,3 ze standardów kształcenia nauczycieli z dnia 17 stycznia 2012r.).
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych oligofrenopedagogika jest aktywne uczestnictwo z zajęciach oraz uzyskanie wszystkich przewidzianych tokiem studiów zaliczeń i zdanie egzaminów, potwierdzone w karcie zaliczeń i egzaminów oraz w karcie słuchacza, zaliczenie praktyk a także złożenie egzaminu dyplomowego.
Czas trwania studiów: 2 semestry.
Studia podyplomowe: Socjoterapia i profilaktyka społeczna
Adresatami studiów są osoby posiadające przygotowanie pedagogiczne, pracujące lub planujące rozpoczęcie pracy z dziećmi, młodzieżą lub osobami dorosłymi. Preferowani będą absolwenci kierunków pedagogicznych, psychologicznych, nauczycieli różnych typów szkół oraz placówek resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz kuratorzy. Studia powstały w oparciu o Standardy Kwalifikacji Zawodowych Socjoterapeuty opracowanych przez Sekcję Socjoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Po pozytywnym zdaniu egzaminu końcowego nadają kwalifikacje do prowadzenia grup socjoterapeutycznych, świetlic socjoterapeutycznych, jak również wzbogacają o wiedzę i umiejętności niezbędne do konstruowania i wdrażania programów profilaktycznych.
Wykwalifikowana kadra dydaktyczna z bogatym doświadczeniem zawodowym oraz zaplanowany program praktyk zapewni naszym absolwentom nabycie profesjonalnych umiejętności psychologiczno-terapeutycznych, w tym diagnozowanie zastanej sytuacji, planowanie oddziaływań pomocowych, pracę z grupą socjoterapeutyczną, konstruowanie i wdrażanie programów profilaktycznych.
Warunkiem ukończenia studiów jest zaliczenie przedmiotów przewidzianych w programie studiów oraz złożenie egzaminu końcowego.
Czas trwania studiów: 3 semestry (340 godzin + 60 godzin praktyk).
Studia podyplomowe: Przygotowanie pedagogiczne
Studia podyplomowe skierowane są do obecnych lub przyszłych nauczycieli posiadających przygotowanie merytoryczne do nauczania przedmiotu, a nie posiadających przygotowania pedagogicznego. Oferta adresowana jest również do absolwentów szkół wyższych (w tym również absolwentów studiów pierwszego stopnia) np. psychologów, socjologów, pracowników socjalnych i innych osób chcących uzyskać wymagane kwalifikacje niezbędne do pracy w placówkach oświatowych i edukacyjnych.
WYKAZ PRZEDMIOTÓW:
Pedagogika ogólna
Psychologia ogólna
Podstawy pedeutologii
Psychologia rozwojowa z elementami psychologii różnic indywidualnych
Trening wychowawczy
Trening komunikacji interpersonalnej
Kultura żywego słowa z emisją głosu
Pedagogika społeczna
Metody aktywizujące w nauczaniu
Dydaktyka ogólna
Dydaktyka przedmiotowa (edukacja przedszkolna i I etap edukacji)
Dydaktyka przedmiotowa ( II, III, IV etap edukacji)
Dydaktyka dorosłych
Pierwsza pomoc
Profilaktyka w szkole
Praktyka pedagogiczne
Studia mają charakter studiów kwalifikacyjnych tzn. nadają kwalifikacje do pracy w szkołach i w placówkach oświatowych i oświatowo-wychowawczych, podległych Ministerstwu Edukacji Narodowej, na stanowisku nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17.01.2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (moduł 2 i 3).
Uprawnienia są zgodne z:
Rozporządzeniem MEN z dnia 12 III 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Absolwenci studiów drugiego stopnia nabywają kwalifikacje pedagogiczne potrzebne w pracy nauczyciela każdego typu szkoły, natomiast w przypadku absolwentów studiów pierwszego stopnia nabyte kwalifikacje pedagogiczne uprawniają do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolu i szkołach podstawowych.
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych przygotowanie pedagogiczne jest aktywne uczestnictwo z zajęciach oraz uzyskanie wszystkich przewidzianych tokiem studiów zaliczeń i zdanie egzaminów, potwierdzone w karcie zaliczeń i egzaminów oraz w karcie słuchacza, zaliczenie praktyk a także złożenie egzaminu dyplomowego.
Czas trwania studiów: 3 semestry (360 godzin + 150 godzin praktyk pedagogicznych).
Studia podyplomowe: Edukacja przedszkolna z diagnozą i terapią psychopedagogiczną
Oferta kierowana jest do osób legitymujących się dyplomem ukończenia studiów wyższych, co najmniej I stopnia, posiadających przygotowanie pedagogiczne lub kwalifikacje nauczycielskie, chcących uzyskać przygotowanie do pracy na stanowisku nauczyciela przedszkola.
Absolwent studiów uzyskuje:
1. kwalifikacje nauczyciela przedszkola
2. umiejętność diagnozowania zaburzeń i opóźnień rozwojowych oraz ich terapeutycznego wsparcia.
Program studiów obejmuje:
> w I semestrze - przedmioty ogólnoteoretyczne z zakresu pedagogiki, psychologii, pediatrii, dietetyki żywienia oraz zarządzania placówką;
> w II semestrze - przedmioty z zakresu metodyk szczegółowych (zgodnie z obowiązującymi programami nauczania);
> w III semestrze - przedmioty z zakresu diagnostyczno-terapeutycznego (m.in. diagnoza
i terapia psychopedagogiczna oraz logopedia).
Praktyka zawodowa w przedszkolach prowadzana jest w każdym semestrze nauki.
Czas trwania studiów: 3 semestry
Studia podyplomowe: Zarządzanie placówką oświatową
Absolwent studiów podyplomowych Zarządzanie placówką oświatową uzyskuje kwalifikacje do zajmowania stanowiska dyrektora/kierownika placówki oświatowej oraz zdobywa wiedzę i umiejętności niezbędne w realizacji zadań kierownika takiej instytucji, ze szczególnym uwzględnieniem w zakresie:
- Wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu współczesnych metod zarządzania instytucją oświatową
oraz powiązanych z nią dyscyplin i dziedzin naukowych, w tym analizy i interpretacji różnych
sytuacji społecznych wynikających z funkcjonowania instytucji oświatowych
oraz rozwiązywania ich problemów organizacyjnych.
- Kierowania zespołami ludzkimi i pracą zespołową w instytucjach oświatowych oraz sprawnego posługiwania się systemami informatycznymi w zarządzaniu placówką oświatową.
- Zastosowania przepisów prawa regulujących funkcjonowanie instytucji oświatowej.
- Stosowania zasad i norm etycznych w podejmowaniu działań w zakresie zarządzania kadrą pedagogiczną i administracyjną placówki oświatowej.
- Podejmowania współpracy ze środowiskiem lokalnym, w tym domem rodzinnym oraz innymi instytucjami oświatowymi, jak i instytucjami życia społecznego i kulturalnego, itp.
Kwalifikacje uzyskane po ukończeniu studiów Studia mają charakter studiów kwalifikacyjnych tzn. nadają kwalifikacje do pracy na stanowisku dyrektora/ menadżera w szkołach, przedszkolach i w placówkach oświatowowychowawczych.
Absolwent studiów podyplomowych otrzyma świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na drukach ustalonych w obowiązujących przepisach. Warunkiem uzyskania świadectwa jest pozytywne zaliczenie wszystkich przedmiotów objętych planem kształcenia.
Absolwent uzyskuje kwalifikacje do pracy na stanowisku kierownika w placówkach oświatowych różnego typu zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (DZ. U. z 2009 r. nr 184, poz. 1436 z pózń. zm.).