Echo Drive dla osoby niesłyszącej
ITS przeprowadził też badania (m.in. w formie ankiet, wysłanych do Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego) dotyczące kursów i egzaminów na prawo jazdy dla kierowców z niepełnosprawnościami.
- Jedyne różnice w zakresie systemu egzaminowania dotyczą pojazdów i oprzyrządowania; osoby z niepełnosprawnością korzystają podczas egzaminów z pojazdów, na jakich się uczyły, w przeciwieństwie do reszty zdających – wyliczała Małgorzata Zysińska z Działu Zarządzania Projektami Instytutu Transportu Samochodowego. – Brak jest różnic w odsetkach zdawalności, osoby niepełnosprawne są często, jak podkreślają egzaminatorzy, lepiej przygotowane i bardziej zmotywowane.
Efektem badań jest publikacja „Podręcznika niepełnosprawnego kandydata na kierowcę”, który rozszerza szkolenie m.in. o zagadnienia praw i przywilejów tych kierowców, ich sprawności psychofizycznej czy wpływu przyjmowanych leków na sprawność.
Dr Edyta Lisek ze Stowarzyszenia Kulturalno-Sportowego Niesłyszących „Surdostal” zwróciła uwagę na problemy, jakie wciąż w trakcie kursów na prawo jazdy mają kierowcy z dysfunkcjami narządu słuchu. Zwykle w czasie kursu osobie uczącej się towarzyszy tłumacz języka migowego, który siedzi z tyłu, a osoba zdająca widzi go w lusterku. Metoda ta jest kłopotliwa, bo uwaga prowadzącego powinna być skupiona na drodze.
Dr Lisek zaprezentowała opracowane przez Stowarzyszenie innowacyjne urzadzenie Echo Drive, w którego skład wchodzi tablet ze specjalnym oprogramowaniem oraz sygnalizator dla kierowcy, montowany nad kierownica (na szybie – jak np. GPS). Instruktor zaznacza na tablecie, co kursant ma zrobić (np. skręć w lewo, stop, do przodu), a sygnalizator wyświetla dany symbol.